Sarjasäännöt

VW Ilmajäähdytteisten autojen rallisarjan säännöt sekä kilpailukalenteri vuodelle 2025.

  1. VW rallisarjan tekniset säännöt:
  • Sarjaan hyväksytään Volkswagenin sarjavalmistuksessa olleet ilmajäähdytteiset autot. Alla on
    taulukko, josta näkee sarjaan hyväksytyt korimallit sekä niiden sallittu moottorin iskutilavuus.
  • Autojen tekniset säännöt AKK:n sääntöjen mukaisesti Historic -69, Historic -75 ja F-ryhmä.
  • Historic autoilla ei tarvitse olla historic-passia, mutta katsastuskortti tarvitaan kaikissa autoissa.
  • F-ryhmä noudattaa ”perinteisen” F-ryhmän sääntöjä, ei Pro F sääntöjä. Muutokset kuten
    vierasmoottorit, iskun pidentämien ja lasikuitu lokasuojat eivät ole sallittuja.
  • Pro-F luokitusta voi käyttää autoissa, jotka ovat olleet suomessa virallisen maahantuojan toimesta
    myynnissä ja jotka ovat niin vanhoja, että niitä ei ole aikoinaan luokiteltu. Pro-F luokitusta
    käytettäessä auton pitää olla F-ryhmän sääntöjen mukainen kaikilta osin.
  • Historic-autoissa sylinterikansina voidaan käyttää “tarvikekansia” kunhan ne vastaavat
    rakenteellisesti alkuperäisiä.
  • Keinuvipujen välistyssuhde on vapaa, mutta ns. rullakeinuvipujen käyttäminen on kielletty.
  • Öljypumppu on vapaa ja sen ei tarvitse vastata luokiteltua pumppua.
  • Etujousien korkeussäätö on sallittu myös Historic-autoissa
  • LED-valot on kielletty Historic autoissa, ryhmässä F sallittu.
  • Diesel-käyttöinen lisälämmitin on sallittu VW luokan puolesta.
  1. VW Aircooled Rally Series 2025:
  • Sarja ajetaan AKK:n HRT rallisarjan mukana samalla tavalla kuin 2024.
  • Lähtöpaikkamme HRT kilpailuissa on heti Historic luokkien jälkeen.
  • VW luokkamme palkitaan osakilpailuissa normaalisti samoin kuten Historic-luokat.
  • VW luokan sisällä järjestetään oma kilpailu VW Type-3 Historic autoille siten että ne kilpailevat
    samassa VW luokassa ja ovat mukana kilpailun luokkatuloksissa normaalisti. VW sarjan toimesta
    ilmoitetaan kilpailujen järjestäjille autot, jotka kuuluvat tähän ryhmään. Näiden autojen nopein
    palkitaan oman ryhmänsä voitosta pokaalilla. Tavoitteena saada vastaavat pokaalit, kuin koko VW
    luokan voittaja saa. Tämä järjestely tehdään yhteistyössä HRT toimikunnan kanssa.
  • Talven osalta pisteisiin lasketaan mukaan vain yhden kilpailun pisteet. Sarjatuloksiin mukaan
    lasketaan pisteet siitä talvikilpailusta, josta kilpailija saa korkeimmat pisteet.
  • Type-3 historic autot lähtevät ensimmäisenä pistejärjestyksessä siten että pistejohtaja viimeisenä.
    Niiden perään luokan muut autot myös pistejärjestyksessä, pistejohdossa oleva viimeisenä.
  • HRT:n osakilpailuissa toinen kuljettajista voi osallistua tutustumislisenssillä ja turvavarusteissa
    (penkit ja vyöt) niiden kunto ratkaisee, eikä leimojen voimassaolo. Kynnys osallistua on siis
    nykyään matala.

3. VW rallisarjan 2025 pistelaskenta:

  • Pistelaskujärjestelmä on sama kuin 2024 käytössä ollut, koska se on todettu selkeäksi ja toimivaksi
    sekä sopii VW sarjaan myös tasapuolisuuden osalta.
  • Osakilpailuissa Type-3 Historic autojen nopein saa yhden lisäpisteen silloin kun niitä osallistuu
    samaan osakilpailuun vähintään kaksi. Tällä kannustetaan osallistumaan ja ajamaan kilpaa muiden
    Type-3 Historic Volkkareiden kanssa.
    Kauden 2025 pistelaskujärjestelmä:
    ➢ Luokkasijoituspisteet: voittaja saa aina 10 pistettä, toinen 9 jne.
    ➢ Maaliin päässyt saa aina vähintään yhden luokkasijoituspisteen (sijat 10,11, 12, jne.)
    ➢ F-ryhmän autot saavat aina luokkasijoituksen mukaisen pistemäärän
    ➢ Historic -75 autoille luokkasijoituspisteiden lisäksi yksi (1) tasauspiste
    ➢ Historic -69 autoille luokkasijoituspisteiden lisäksi kaksi (2) tasauspistettä
    ➢ Type-3 Historic -autojen nopein saa osakilpailuissa aina yhden (1) lisäpisteen jos vähintään kaksi
    saman kategorian autoa osallistuu kyseiseen osakilpailuun
    ➢ Kuljettaja ja kartturi saavat samat pisteet
    ➢ Luokkasijoitus-, tasoitus- sekä lisäpisteet saa vain, jos ajaa hyväksytysti maaliin, eli on mukana
    virallisissa tuloksissa maaliin tulleena
    ➢ Lahden osakilpailu on yksipäiväinen (lauantai) ja VW rallisarjassa pisteet jaetaan sen päivän
    lopputulosten mukaan, eli lauantaina maaliin päässeet saavat pisteet normaalin käytännön
    mukaisesti.
    ➢ Sarjapisteisiin lasketaan mukaan 5 parasta tulosta sarjan 6 kilpailusta (Talvelta lasketaan vain yhden
    kilpailun pisteet).
    ➢ Sarjapisteiden päättyessä tasan ratkaistaan paremmuus seuraavasti:
  • Enemmän ykkössijoja saavuttanut voittaa, jos edelleen tasan, niin enemmän kakkossijoja
    saavuttanut voittaa jne.
  • Jos edelleen tasan, paremmaksi katsotaan se, joka on saavuttanut ykkössijat kilpailuissa, joissa oli enemmän osallistujia, sitten kakkossijoilla sama periaate jne
  • Jos edelleen tasan, niin silloin voittaa ensimmäisessä kilpailussa paremmin sijoittunut silloin
    kun kilpailijat kohtaavat ensimmäisen kerran.
  • Jos edelleen tasan, niin ns. hitaamman luokan auto voittaa.

Mikäli kaipaat lisätietoa, ota yhteyttä!