Kausi 2025

Seuraava osakilpailu Mäntsälässä 17.5.2025!

  

Peurunka-ralli 1.3.2025.

Peurunka ralli Laukaalla päätti sarjamme talvikauden 2025

Hienot 9 autoa ilmoittautui Keski-Suomen haastaville teille. Tosin 8 autoa selviytyi lähtöviivalle, mutta onhan sekin hieno määrä. Luonto teki kisan järjestäjän työn vaikeaksi sillä paljon satoi vettä ja oli plussalla keli ennen kisaa. Mutta kaiken kaikkiaan reitti oli yllättävän hyvässä kunnossa olosuhteet huomioon ottaen.

Erkki Eerola teki paluun ja heti kärkeen ykkösellä. Kari Haapalainen jäi vajaat neljä. Tunturin voittaja Joona Ikävalko reilu 12 sekuntia ja Risto Laine suunnilleen saman verran. Viidenneksi ajoi Juhani Jyränkö sarjassa uudella autollaan. Mika Hannu kuudes. Ekaa kisaa Jukka Laineen laina autolla ajanut 50v tähti Jouni Ikävalko seitsemäs ja Esa Niittymäen Kupla lipsahti hankeen joten Hiski jäi lumitalkoissa 5,36 min kärjestä joten kärkikamppailu oli ohi. Tosin kisa jatkui kun auto saatiin tielle.

Kakkosella Haapalainen hyökkäsi ja siirtyi kärkeen. Ikävalko nyt toisena. Muuten tilanne melko sama, mutta isä Jouni Ikävalko lipsautti hankeen ja lumitalkoissa meni reilut 10min.

Kolmosella Eki Eerola taas kiristi vauhtia ja ajoi lähes 4 sekunnin pohjat. Joona Ikävalko lipsautti pätkällä vauhdilla hankeen ja nostotalkoissa meni senverran aikaa että kärkitaistelu oli ohi ja Joona ja Jere Salo tippuivat viidensiksi.

Pidettiin pieni tauko ja jatkettiin neloselle missä tapahtui kisan ratkaisu. Ekin autosta meni rengas rikki ja hyökkäys jäi puolitiehen. Pätkän maalissa pari Eki – M.Oksanen päättivät keskeyttää. Harmi homma hienon kärkikamppailun osalta. Haapalaiselle siis pohjat ja Ripa Laine jäi rapiat 5 sekuntia. Hienoo kisaa ajanut Jussi Jyränkö nyt kolmanneksi ja vei esim. Niittymäkeä muutamalla sekunnilla. Hannun Mikallakin jotain yritystä ja nyt viidenneksi. Pätkäajoissa Eki kuudes ja Jouni Ikävalko seitsemäs. Joona Ikävalkon hypyssä itseensä ottanut vetari antautui ja nuorempi Ikävalko joutui keskeyttämään.

Mutta keskeytykset eivät olleet vielä tässä. EK 5 mikä oli kisan pisin pätkä lähes 15km ja yksi kärkihemmoista Risto Laine joutui keskeyttämään puolavikaan harmittavasti muutama kilsa ennen maalia. Tämähän sitten lopulta avasi aivan uudenlaisen loppusijoitusluettelon.

Joten Kari Haapalainen – Jimi Reunanen vikan Ek:n pohjilla kisan selvään voittoon. Juhani Jyränkö – Antti Lampila kisan kakkosiksi. Mika Hannu – Jari Sissala kolmas. Esa Niittymäki – Markku Laakso neljäs. Ja ekaa kisaansa ajanut Jouni Ikävalko kanssa autonvuokraajansa Jukka Laineen kanssa hienosti viidensiksi.

Sarja jatkuu toukokuussa Mäntsälän osakilpailulla.

Power stagen voitto: Kari Haapalainen

Kisan säväyttäjä palkinto: Juhani Jyränkö

Arctic Lapland-ralli 31.1-1.2.2025

VW Aircooled ralli sarja koki Tunturirallin hienon juhla kilpailun.

Keväällä 2024 jo istuttiin Iittalan Shellillä ja kahvinjuonnin lomassa joku taisi heittää että mä ainakin meen, vaikka yksin jos teistä ei siihen ole.

Varovaisesti muutama muukin nosti kätensä ja homma alkoi muhimaan aktiivien päissä. Palaveerattiin uudestaan. Idea alkoi tuntuun hyvältä ja järjettömältä. Lopulta lähes kaikki alussakin innostuksensa osoittaneet olivat matkalla kohti Rovaniemeä. Peräti 7 autokunnan voimin.

Tai oikeastaan kahdeksan sillä 1966 voittaneen Kari.O.Sohlbergin voittaja auton kopio vietiin kanssa paikan päälle ja sankari itse ajoi sillä perjantain Mäntyvaaran ek:n näytösajon Mika Sohlbergin toimiessa kartanlukijana!

Perjantaina autot katsastettiin, Asfalttikallion tiloissa, mistä heille erityiskiitos hienosta paikasta. Myös Mikko Lehtiniemi Pörhöltä ja Aapo Marjala ansaitsevat erityiskiitosmaininnan hyvästä yhteistyöstä! Monta muita jää mainitsematta mutta heille myös KIITOS !

Katsatuksen jälkeen kohti ykköstä mutta se peruttiin joten letka kohti kakkosta. Niittymäen Esa yllätti ja ajoi pohjat. Joona Ikävalko jäi 1,1sek. Kolmanneksi Kari Haapalainen 5,5 jäljessä. Neljäs Kittilästä kotiutunut Miika Leino, viides vihdoin viivalla Kari Aaltonen, kuudes Typ 3 väriä Mika Hannu ja Kai Walden seitsemäs.

EK 3 ja Ikävalko siirtyi kärkeen. Aaltonen kiristi neljänneksi. Nelosella Ikävalko jälleen pohjat ja ajoikin tosi hienosti. Tallikaveri Haapalainen muunmuuassa oli jäänyt jo 51 sekuntia. Vitosella alkoi kantautuun jobinpostia kun Aaltosen auto alkoi pitään outoa ääntä ja sammuikin kerran. Oli pakko laittaa auto trailerille ja alkaa suunnitteleen kotimatkaa. Toivottavasti näämme keltuaisen Peurungassa.

Muut ajoivat vielä perjantain päätteeksi EK 6:sen, jonkan jälkeen yöpuulle. Miika Leino teki kovan työn porukkansa kanssa ja saivat yön tunteina Kuplan kuntoon ja ajokuntoon kohti lauantain pätkiä.

Kelihän Tunturissa oli kaikkea muuta kuin Arctinen. Oltiin välillä jopa nollassa ja muutenkin aika suklaa keli. Tämä siivittikin automme hienosti maaliin koska lopulta vain Aaltosen keskeytys jäi ainoaksi.

Lauantaina aloitettiin heti yli 26km pitkällä pätkällä. Esim Mika Hannu oli typyineen täysin jäässä ja tallikaveri Kai Walden pääsi ohi reilulla erolla. Haapalainen aloitti hyäkkäyksen ja veti 40 sekunnin pohjat ja nousi vain 13 sekunnin päähän Ikävalkosta. Kasilla sama juttu ja Haapis siirtyi kärkeen. Tosin Ikävalko taisi ulkoilla vähän täällä. Leinon vehkeet rokkasivat nyt kolmanneksi.

Ysillä Ikävalko tuli takaisin, mutta sai vain 0,3 sekuntia Haapalaiseen. Tosin pätkä oli lyhyt laskettelurinteen alaslasku. Kymppi olikin sitten taas jo yli 32 km pitkä. Eroja alkoi tulemaan mutta Joona ajoi hienot pohjat. Kun vielä Haapiksen autossa sattui toimisto vesivahinko niin Ikävalko siirtyi takisin kärkeen. Muuten sijat Niittymäki, Leino, Walden ja M.Hannu

EK 11 ja Haapiksen yritys takaisin kärkeen epäonnistui hankeen. Aikaa kului rutosti ja tähän kisan kärki lopulta ratkesi. Joona oli jo yli 3 min kärjessä. Unlias Hannukin heräili ja nyt kolmanneksi. Ja paras sijoitus pätkäajoissa taisi tulla Waldenillekkin kun Kaitsu neljäntenä. Ek 12 oli lyhyt 2km ja siellä ei mitään ihmeellistä tapahtunut.

Mutta vielä oli yksi pätkä jäljellä eli hieno EK 13 ja matkaa yli 32 km! Haapalainen ajoi järkyttävät lähes 2min pohjat. Niittymäki tuli kanssa hyvin vaikka etutukivarret alkoi jo antautuun. Ja kannattikin tulla sillä lopulta ulkoillut Haapis pääsi vain muutaman sekunnin päähän sijasta kaksi. Typ 3 autot ratkaisivat myös paremmuuden kun Hannu nousi Kaitsun ohi tällä vikallä pätkällä.

Olipa hieno reissu! Kiitos kaikille tapaamisiin Peurungan kylpylän saunan lauteilla 1.3.2025

Teksti: Aircooled rallisarjan tiedotus / Mika Hannu

Power stage voitto: Kari Haapalainen

Kisan säväyttäjä palkinto: Esa Niittymäki (onnea 70 vuotiaalle)